Sommige mensen praten van nature makkelijk, ook op beeld. Ze vinden het geen probleem om zichtbaar te zijn en komen makkelijk tot de kern. Anderen hebben dit minder. Sommige ondernemers voelen zich onzeker ondanks hun jarenlange ervaring met zichtbaarheid op social media. Het geven van een webinar of masterclass voelt toch anders dan de vaak korte en snelle online social presence. Of ze voelen een barrière/blokkade bij het doen van hun aanbod tijdens een webinar of masterclass. Dit gaat dan samen met vragen zoals: ‘kan ik het wel maken om een aanbod te doen als mensen speciaal naar mij komen luisteren?’ ‘Geef ik wel genoeg gratis waarde weg?

Het goede nieuws is: praten op beeld, je boodschap overbrengen, je aanbod doen, kijkers vasthouden: je kunt leren om te communiceren met invloed, rust en zelfvertrouwen. In deze blog deel ik vijf communicatietips om vol zelfvertrouwen een webinar of masterclass te geven.

Vijf factoren bepalen hoe jij een goed webinar of een goede masterclass geeft.

Deze vijf basisprincipes is iedere mediatrainer bekend én je kunt ze ook toepassen op jouw webinars, masterclasses en online trainingen. Het begint allemaal met weten wat je wilt uitstralen en hoe je wilt overkomen. Hiervoor zit uiteraard dat je weet wat je precies wilt gaan vertellen, wie je doelgroep is en wat zij aan je verhaal hebben. Is dat nog onduidelijk? Zorg dan eerst dat je jouw verhaal helder hebt anders verliest je verhaal sowieso aan kracht. Daarom 5 tips: zo geef jij vol zelfvertrouwen een webinar of masterclass

De vijf onderdelen die de impact van jouw webinar bepalen:

  1. Als eerste: je energie.
    Zonder energie ben je nergens. Je hebt mensen met een hoge energie, mensen met een lage energie en alles ertussenin.

Vier voorbeelden van energie:

  1. Je personal trainer die jou altijd vrolijk begroet zodat je met een positief gevoel aan je workout begint: hoge energie.
  2. De caissière van de supermarkt die je niet aankijkt maar alleen iets zegt als het écht moet: lage energie.
  3. Op zondagochtend win je na een zware 90 minuten voetballen met 2-1 van je tegenstander: hoge energie.
  4. Je begint vol vertrouwen aan het opnemen van je video’s: hoge energie. Maar…gaat het minder soepel dan gedacht: je energie wordt steeds lager.

Er zijn er altijd wel een aantal mogelijke energielekken tijdens je webinar of masterclass:

  1. Je ziet je kijkers te laat binnenkomen. Je ziet ze afhaken in de eerste 10 minuten. Ben je soms niet interessant genoeg?
  2. Je ziet dat maar heel weinig mensen je online training helemaal afmaken.
  3. Je stelt een vraag, maar krijgt weinig respons van je kijkers.

Al deze voorbeelden zorgen voor een lagere energie. Want hoe blijf jijzelf enthousiast als je het idee hebt dat anderen dat niet meer zijn?
Belangrijk om te onthouden; jouw energie bepaalt de energie van je kijkers. Jouw energie bepaalt hoe goed ze luisteren, hoe enthousiast ze worden en hoe lang ze naar je blijven kijken. Voor het maken van een goed webinar moet jouw energie hoog zijn.

Het is dus essentieel om je energie hoog te houden. Vaak overschatten mensen hoe energiek ze overkomen, zeker op beeld. Hoe zorg je er nou voor da je energiek overkomt? Neem drie video’s op. Eentje met je normale energie. Eentje met een voor jou overdreven energie. En eentje compleet over the top. Waar kijk jij het liefst naar? Wat houdt jouw aandacht het langst vast?

Kortom: je hebt controle over je energie. En je kan die inzetten wanneer je wilt.

  1. Je houding
    Je lichaam zegt véél meer dan je eerste instantie zou denken. Van boven naar beneden:
  • Je hoofd/gezicht geeft natuurlijk voortdurend signalen af. Zit je haar? En wat doet dat met je uitstraling? Ben jij je bewust van je ‘micro-expressies’ die jouw kijkers vertellen hoe je in je vel zit?
  • Wat zeggen je armen en handen? Versterken of verzwakken ze je verhaal? Maken ze je los of stijf?
  • Je romp/bovenlijf kan recht of gebogen zijn. Welke onbewuste boodschap geef jij daarmee af aan je kijkers?
  • Je onderrug kan onderuit gezakt of getild zijn, wat verschillende soorten energie oproept en uitstraalt.
  • Je benen en je voeten. Als je zit: staan je voeten dan plat op de grond? Heb je je benen over elkaar of ben je aam het wiebelen? Als je staat: sta je dan relaxt met je ene voet iets voor de andere of sta je muurvast met je benen uit elkaar?

Dit zijn de basisonderdelen van je houding en de manier waarop die communiceren met je kijkers.

Je houding beïnvloedt ook je energie. En jij hebt tools om je houding op zo’n manier te gebruiken dat dit zorgt voor een positieve, krachtige energie. Powerposing is hier een wetenschappelijk bewezen, effectieve methode voor. In mijn e-guide ‘Eén blik zegt meer dan 1000 woorden, of niet?’ vind je alles over non-verbale communicatie en de kracht van powerposing. Beide aspecten zijn onmisbaar voor het geven van een goed webinar of masterclass.

  1. Je gebaren
    Gebaren zijn het meest zichtbaar in onze lichaamstaal. Het zijn uitdrukkelijke bewegingen van je hoofd, schouders, armen en handen.

Gebaren hebben een duidelijke functie als het gaat om spreken op beeld of spreken voor publiek. Gebaren versterken jouw verhaal, ze helpen je met het doen van je verhaal en ze creëren vertrouwen bij je kijkers.

Zorg ervoor dat je gebaren effectief zijn. Dat ze je verhaal versterken in plaats van verzwakken. Als voorbeeld: een gebalde vuist kan je gebruik omdat je iets in je verhaal extra kracht bij wilt zetten. Tegelijkertijd is een gebalde vuist óók een symbool voor agressie. Wees je bewust van wat je doet, wat je wilt uitstralen én wat dit onbewust voor gevoel kan oproepen bij je kijkers.

Belangrijk: Maak gebaren boven je elleboog, ten hoogte van je borst op enige afstand van je lichaam. Leg kracht en overtuiging in je gebaren. Een snelle, ruime handbeweging om aan te tonen hoe groot iets is, maakt meer indruk dan een halfbakken, onzekere beweging. Zorg voor afwisseling in je gebaren anders is het én saai om naar te kijken én leidt het af van je verhaal. Wil je een goed webinar maken? Zorg voor effectieve gebaren die passen en kloppen met je verhaal.

  1. Je gezicht

Je gezicht spreekt boekdelen. Die uitdrukking is er natuurlijk niet voor niets. Emoties zijn het eerst aan ons gezicht te zien. En veranderingen in je mimiek, veranderen de betekenis van wat je zegt. Hierbij geldt dat jouw communicatie óók bepaalt hoe jij je voelt. Als je glimlacht krijg je een open, positieve uitstraling. Tegelijkertijd voel jij je er zelf ook prettiger door.

Tijdens je webinar of masterclass is het belangrijk dat jij je bewust bent van je gezichtsuitdrukkingen. Wat namelijk regelmatig voorkomt, is dat wat je zegt niet meer overeenkomt met wat je uitstraalt. En dat heeft invloed op je kijkers. Wat op beeld bijvoorbeeld extra zichtbaar is, zijn bijvoorbeeld kleine tics in het gezicht vanwege zenuwen. Denk bijvoorbeeld aan extra knipperen vanwege droge ogen, om de paar seconden op je lip bijten of naar adem happen. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat dit ontzettend afleidt.

Hoe hou je jouw gezichtsuitdrukking onder controle?
Door te oefenen: film jezelf en analyseer je gezichtsuitdrukkingen. Wat zie je? En waar moet je op letten?

  1. Je Stem
    En dan, last but not least: je stem. Wat gebeurt er met jouw stem als je een webinar of masterclass geeft? En, komt dit overeen met wat je zegt én wat je uitstraalt?

Met je stem kan je ontzettend veel variëren. Denk aan:
– toonhoogte
– volume
– snelheid
– toon

Met andere woorden: klinkt je stem hoog of laag? Zacht of hard? Praat je snel of langzaam, aardig of bozig?

Hoe gebruik je jouw stem tijdens een webinar of masterclass?

Als eerste: praat harder dan normaal, verhoog je stemvolume. Waarschijnlijk is je eerste reactie ‘ja maar, dat is echt te hard’. Toch daag ik je uit om dit te proberen. Oefen dit van tevoren en film jezelf alvast. Je zult zien dat je veel krachtiger klinkt.
Ten tweede: voorkom dat je monotoon spreekt. Let op je houding en leg nadruk op woorden en zinnen met je stem.
En als laatste: neem af en toe een pauze tussendoor. Ja, mensen hebben maar een korte aandachtspanne, maar ze sluiten aan bij jouw webinar of masterclass omdat ze iets van je willen leren. Pauzeren op de juiste momenten, zorgt ervoor dat je kijkers jouw informatie kunnen verwerken. Tegelijkertijd geeft het jou even rust tussendoor.

Hoe nu verder?

Heb je al een webinar of masterclass en wil je weten hoe je jouw communicatie kunt perfectioneren? Hoe jij jouw webinar of masterclass beter kan maken? Dan is mijn Spreek Je Sterk – videoanalyse precies wat je nodig hebt! Jij stuurt mij jouw webinar of masterclass en ik analyseer jouw communicatie. Met de adviezen en de tips krijg jij direct inzicht in hoe je meer invloed, rust en zelfvertrouwen ervaart als je op beeld verschijnt.

Denk je erover om een webinar of masterclass te geven, maar weet je nog niet precies hoe en wat? Plan dan  een vrijblijvende kennismaking met me in zodat we kunnen bespreken of ik je kan helpen met het maken van een goed webinar! Ik spreek je snel!