Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? 3 tips.

door | 4 apr 2022 | Communicatiecoaching, Communicatietraining, Taal

Krijg meer zelfvertrouwen met behulp van je taalgebruik

Praten doen we allemaal. Dat gaat automatisch en over het algemeen denken we daar niet echt over na. Zelfvertrouwen wordt bepaald door je manier van denken en door je manier van doen. Je manier van denken, wordt bepaald door jouw taalgebruik. Anders is het onmogelijk om te denken. Probeer maar eens ergens aan te denken zonder woorden. Dat lukt niet, toch? Jij leest deze blog omdat je wilt weten hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen. Misschien wil je met meer zelfvertrouwen een presentatie ingaan. In een meeting je mening geven. Beter leren om je grenzen aan te geven. Of misschien wil je als ondernemer met meer invloed, rust en zelfvertrouwen je salespitch doen. Wat de reden ook is, jouw taalgebruik kan je in iedere situatie helpen aan meer zelfvertrouwen.

Jouw taalgebruik heeft invloed op je zelfvertrouwen

Een van de belangrijkste factoren die invloed heeft op ons zelfvertrouwen, is ons taalgebruik. Door kleine aanpassingen te maken in hoe we praten, creëren we meer zelfvertrouwen. Stop daarom met twijfeltaal. Jij hebt fantastische ideeën en voorstellen. Een geweldig aanbod voor je (potentiële) klanten. Maar hoe kan het dan dat niemand naar je luistert? Waarom gaat alle aandacht altijd uit naar die ene collega die precies hetzelfde zegt als jij? Waarom blijft je sales achter na een webinar of masterclass? Of waarom kan die klant altijd nét dat beetje extra over je grenzen heengaan? Het antwoord hierop is simpel: jouw taalgebruik bestaat op de belangrijke momenten uit twijfeltaal. Hierdoor verliest je boodschap, je communicatie aan kracht.

Hoe zorg jij met je taalgebruik voor meer zelfvertrouwen?

Simpel. Spreek je uit en stop met het gebruik van twijfeltaal. Dit doe je door de manier waarop je praat aan te pakken. Je stopt met twijfeltaal en je gaat woorden te gebruiken die jou meer zelfvertrouwen geven én die tegelijkertijd aangeven dat jij weet waar je over praat.

3 voorbeelden hoe je meer zelfvertrouwen krijgt met behulp van je taalgebruik.

  1. De ‘Ik denk niet dat…’-uitspraak.
    Je manager/collega vraagt je om werk over te nemen van een zieke collega. Je wilt wel helpen, maar je hebt geen tijd. Je weet dat je je grenzen aan moeten geven, dus zeg je iets in de trant van: ‘Ik denk niet dat dit me gaat lukken.’ Of ‘ik denk niet dat ik morgen kan. ‘Wat gebeurt hier precies? Deze manier van communiceren geeft aan dar je geen controle hebt over je eigen acties. Het is passieve communicatie. Je praat op deze manier als je moeite hebt met het aangeven van je grenzen of als je conflicten wilt voorkomen. Je zwakt je boodschap af. Maar vergis je niet, passief communiceren doet meer kwaad dan goed. Het zorgt er namelijk voor dat je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen voor je keuzes. Je legt het bij de ander. Die ander gaat over jouw grenzen heen, die ander luistert niet naar jou, die ander houdt geen rekening met jou. Maar jij kiest ervoor om je niet uit te spreken. En hoe langer het duurt voordat je gaat zeggen wat je vindt en wilt, hoe moeilijker het wordt. Gelukkig kan het ook anders: Jij kunt de controle over je grenzen terugnemen door ‘ik denk niet dat…’ te vervangen door een actieve vorm van taalgebruik zoals: ‘ik wil niet dat,’ het lukt me niet’ en ‘ik kan niet,’. Op deze manier geef jij aan dat jij beslist over jouw acties, hou je zelf de regie en schuif je de uitkomst niet af op een ander. ‘Ik kan dat werk niet overnemen. Dit valt buiten mijn verantwoordelijkheden maar ik kan wel voor je kijken of er iemand anders is die je hierbij kan helpen.’ ‘Ik werk vandaag tot 17.00u en het lukt me niet op dit nu op te pakken. Morgenochtend zal ik ernaar kijken. Daarna hoor je van me.’ Als je dit voor het eerst gaat proberen, dan zul je merken dat het vreemd voelt. Raar. Niet als jij. Maar als je doorzet dan merk je na een tijdje dat het makkelijker wordt, dat je beter je grenzen aan durft te geven, en dat je meer zelfvertrouwen krijgt.
  2. De ‘Ik wil(de) alleen even… ‘-uitspraak
    Als ondernemer ben je altijd op zoek naar meer klanten en tegelijkertijd probeer je je huidige klanten tevreden te houden. Dat kan soms overweldigend voelen. Het gaat immers altijd maar door. Wat gebeurt er met je verbale communicatie als het veel is? Die wordt ongemerkt slordiger. Denk aan die masterclass waarin je op het eind zegt: ‘En wil ik het alleen nog even hebben over mijn aanbod.’ Of het zoveelste kennismakingsgesprek waarin je zegt ‘…en ik wil nog even checken of je op de hoogte bent van de voorwaarden/livedagen/community etc. ‘Wat hier gebeurt is dat je deze vorm van twijfeltaal onbewust gebruikt om jezelf te beschermen tegen afwijzing. Met ‘ik wil nog even’ geef je het signaal dat je niet weet of je wel van iemands tijd gebruik mag maken. Je wilt voorkomen dat iemand ‘nee’ zegt op datgene wat je nog wilt zeggen. Je ondermijnt op deze manier zowel je boodschap als jezelf. En in plaats van meer zelfvertrouwen creëer je minder zelfvertrouwen. En dat is niet wat je wilt, toch? Gelukkig kan het ook anders: Als jij bezig bent met de voorbereiding van je webinar, masterclass of salesgesprek, oefen hardop zodat je bewust wordt van de automatismen die in je taalgebruik zijn geslopen. Wat ook kan helpen is uitschrijven wat je wilt zeggen en daar de woorden ‘even’, ‘alleen even,’ en ‘even snel’ of iets in die trant uit schrappen. Oefen vervolgens met het uitspreken van de nieuwe teksten. En blijf dit doen totdat het een gewoonte is geworden. In plaats van ‘..en wil ik het alleen nog even hebben over mijn aanbod’ zeg je: ‘Bedankt voor dit gesprek. Ik wil je het volgende aanbod doen…’ of als je bijv. iets meer tijd nodig hebt: ‘Bedankt voor dit gesprek. Ik ga alles voor je op een rijtje zetten. Ben je morgen bereikbaar? Dan bel ik je om 10.00u om mijn aanbod met je te bespreken. ‘In plaats van: ‘…en ik wil nog even checken of je op de hoogte bent van de voorwaarden/livedagen/community etc.’ zeg je: ‘…zet de livedagen van datum alvast in je agenda.’ ‘De voorwaarden stuur ik je vanmiddag toe.’ ‘Je ontvangt een e-mail met alle informatie over de community. Laat het me alsjeblieft weten als die morgen nog niet ontvangen hebt.’ Voel je hoeveel krachtiger je boodschap overkomt? En wat dit doet met jouw zelfvertrouwen?
  3. De ‘Misschien kunnen we’-uitspraak
    Ah, de beroemde misschien kunnen we dit, misschien kunnen we dat uitspraak. Mijn eerste reactie op de ‘misschien’ is vrijwel altijd ‘misschien ook niet.’ Als je op zoek bent naar een manier om jezelf krachtig neer te zetten, je ruimte in te nemen dan is het belangrijk dat jouw taalgebruik daarbij aansluit. Het gevolg van jou mening of idee te uiten als een suggestie of een vraag, zorgt ervoor dat de ander makkelijker je idee kan weerleggen en/of kritiek kan geven op je voorstel. Net zoals bij de voorgaande twee uitspraken, verzwakt jouw taalgebruik ook hier weer je boodschap en je eigen positie. Door ‘misschien kunnen we dit of dat’ geef je jouw idee of voorstel uit handen. Je peilt immers wat je klant, manager of partner ervan vindt. Dit komt voort uit angst en onzekerheid over datgene wat je wilt vertellen. Gelukkig kan het ook anders: Heb je een idee of voorstel dat je belangrijk genoeg vindt om te uiten? Maak dan een statement in plaats van een vraag. Ook als je niet 100% zeker bent. Praten vanuit je ‘ik’ helpt je hierbij. Begin een zin met ‘ik vind’ of ‘ik wil’.In plaats van ‘…misschien kunnen we het nog even hebben over’ zeg je: ‘Ik wil de laatste 5 minuten van ons gesprek gebruiken om dit en dat toe te lichten.’ Of in plaats van ‘Misschien is het een optie voor je om in termijnen te betalen’ ‘ik bied de mogelijkheid om in termijnen te betalen. Laat het me weten als hiervan gebruik wilt maken.’

Een simpele oefening om meer zelfvertrouwen te krijgen

  • Luister kritisch naar wat andere mensen zeggen. Welke woorden kunnen zij vervangen door krachtiger taalgebruik? Probeer dit vervolgens zelf
  • Bereid je gesprek/presentatie/webinar/masterclass/of wat dan ook voor én oefen het voor de spiegel
  • Als je hieraan gewend bent, film dan jezelf, kijk het terug, breng in kaart waar je taalgebruik krachtiger kan en begin opnieuw

En ja, dit kost even tijd en zal ongemakkelijk voelen. Maar hè, zonder inspanning, geen resultaat.

Kortom: klinkt meer zelfvertrouwen krijgen jouw als muziek in de oren?

Jouw taalgebruik bepaalt onbewust hoe jij jezelf ziet. Hoe je de wereld ziet. En hoe anderen jou zien. Jouw woorden bepalen ook hoe jij je voelt. En juist door jouw taalgebruik te versterken, voel jij krachtiger over. Komt je boodschap beter over. En krijg je meer zelfvertrouwen. Om meer inzicht te krijgen in je taalgebruik heb ik de Praat Je Krachtig – Taalscan ontwikkeld. Juist het krijgen van inzicht in je taalgebruik zorgt voor bewustwording over je communicatie. En die bewustwording leidt weer tot verandering. Laat het me vooral weten als ik je ergens mee kan helpen! Ik luister graag naar je vraag.

Loes typt blog over 3 tips om meer zelfvertrouwen te krijgen.
4 Communicatiestijlen: wat zeggen ze over jou?

4 Communicatiestijlen: wat zeggen ze over jou?

We ontwikkelen al jong een communicatiestijl. Of die stijl expressief, directief, vriendelijk of beschouwend is, ligt grotendeels aan hoe je bent opgegroeid. Door jouw taalgebruik en communicatiestijl onder de loep te nemen, kom je erachter wat jouw blinde vlekken zijn.

Hoe voer je een moeilijk gesprek? 8 Tips.

Hoe voer je een moeilijk gesprek? 8 Tips.

Je krijgt (ongevraagde) feedback. Je moet slecht nieuws brengen. Je komt in een discussie terecht. Of je probeert iemand iets te vertellen maar hoe je het ook went of keert je boodschap komt niet aan.