Waarom is goede communicatie belangrijk? 5 redenen

door | 12 mei 2021 | Communicatie, Communicatietraining

BETEKENIS COMMUNICATIE?

Effectief communiceren is een onmisbare skill tegenwoordig. Maar wat is communicatie eigenlijk en waarom is goede communicatie belangrijk? Communicatie is een dynamisch proces dat constant in beweging is. De manier waarop je communiceert kan je relaties zowel positief als negatief beïnvloeden. De algemene basis van communicatie gaat uit van een zender, ontvanger en een boodschap. Wie zegt iets, wat wordt gezegd, via welk kanaal de boodschap wordt overgebracht, voor wie is de boodschap bedoeld en welk effect heeft de boodschap? Voor een uitgebreidere uitleg hierover, lees mijn blog over communicatiemodellen.

Wat is goede communicatie?

Het antwoord op deze vraag bestaat uit een aantal elementen. Als eerste: goede communicatie is effectieve communicatie. Ten tweede kan je stellen dat effectief communiceren betekent dat jouw boodschap precies overkomt zoals je die hebt bedoeld. Zónder miscommunicatie en zónder dat je gesprekspartner zich onjuist of onprofessioneel behandeld voelt. Ten derde betekent goede communicatie ook dat je in staat bent te luisteren naar anderen. Hen kunt begrijpen. En dat je waar nodig kunt handelen naar wat mensen zeggen.
Goede communicatie is simpel, brengt mensen samen én kan ze bij elkaar houden. Het zorgt ervoor dat mensen zich gehoord en gezien voelen. Slechte communicatie zorgt voor onduidelijkheid en vervreemd mensen van elkaar. Dit geldt voor relaties, vriendschappen, maar ook voor organisaties en werkomgevingen.
Het Forbes-artikel The Five C’s of Effective Communication, beschrijft wat er met mensen gebeurt als er sprake is van slechte communicatie op de werkvloer: ‘When we don’t feel heard at work, where we usually spend most of our waking hours, we can become incredibly frustrated, judgmental and apt to misinterpret situations way more often. It can lead to breakdowns and unengaged employees or leaders if they don’t feel valued and respected.’ En alhoewel dit voorbeeld werkgerelateerd is, kun je werk ook vervangen door privéleven/partner/vrienden en zo verder. De uitkomst zal hetzelfde zijn. Reden te meer om te blijven werken aan je communicatieskills.

Communicatie is ook:

  • wat je zegt – de woorden die je gebruikt
  • hoe je iets zegt – je tone of voice
  • waarom je iets zegt – de intentie van je boodschap
  • wanneer je iets zegt – bijvoorbeeld tijdens een discussie, als je iemand onderbreek, aan het begin van de dag enz.
  • wat je niet zegt – soms is wat je niet zegt, krachtiger dan wat je wel zegt
  • je lichaamstaal – je gezichtsuitdrukking, gebaren en houding

Zoals je ziet hoeft goede communicatie niet moeilijk te zijn. Hoe kan het dan dat effectief communiceren lastiger is dan het lijkt? Nou, zoals met zoveel dingen zijn we ons vaak niet bewust van dat waar we de hele dag door mee bezig zijn. Daarnaast verhindert bepaald gedrag goede, effectieve communicatie.

5 OORZAKEN DIE GOEDE COMMUNICATIE VERHINDEREN

  1. Veroordelen van / vooroordelen over de ander.
    Als je de ander veroordeelt tijdens een gesprek dan uit zich dat in kritiek. Vaak gebeurt dit onbewust. Maar uitspraken zoals ‘begrijp je dat nou echt niet?’ of minder onschuldige uitspraken zoals ‘begrijp je er nou echt helemaal niets van?’ zijn ook een vorm van een kritiek. Beide reacties zijn ‘normaal’. Ze worden uitgesproken zonder erover na te denken. Maar het zegt wel zeker iets over hoe je denkt over de ander.
  2. Geen aandacht besteden aan de ander.
    Hoe vaak ben je eigenlijk écht aanwezig bij een gesprek? Wanneer heb je voor het laatst écht naar iemand geluisterd? Onze aandacht is versnipperd. We kijken af en toe op onze telefoon. Zijn met onze gedachten bij de to-do lijst die we nog moeten afwerken. Of we onze eigen mening voorkomt dat we horen wat de mening van de ander is.
  3. Het gebruik van jargon.
    Heb je ooit met iemand gesproken die alleen maar jargon gebruikt? Dan snap je vast wat ik bedoel. Het gebruik van jargon leidt af van het gesprek. Het dient alleen om de ander ervan te overtuigen dat je slim bent, veel weet en gehoord wil worden. Het heeft weinig tot niets te maken met gelijkwaardige en effectieve communicatie gericht op wederzijds respect.
  4. Oplossingen en ongevraagd advies geven.
    Persoonlijk zit ik niet te wachten op ongevraagd advies als ik met iemand in gesprek ben. Jij wel?
  5. Zorgen van mensen niet serieus nemen.
    Als je de zorgen van een ander in een gesprek niet wilt horen, of niet serieus neemt dan neem je het gesprek niet serieus. En voelt de spreker zich niet gehoord. Dit zorgt voor miscommunicatie en wrijving.

5 ONMISBARE SKILLS OM EFFECTIEF TE COMMUNICEREN

Goede, effectieve communicatie vergt oefening, tijd en geduld. Maar het valt zeker te leren. De volgende 5 communicatievaardigheden kun je leren of (door)ontwikkelen.

  1. Luister actief.
    Voor de hand liggend, maar toch vaak lastig: actief luisteren. Dit doe je o.a. door 2 keer zoveel te luisteren als te praten, door opmerkzaam en geïnteresseerd te zijn in de ander en door te bespreken wat je hebt gehoord.
  2. Let op je non-verbale communicatie.
    Je tone of voice, oogcontact, gezichtsuitdrukking en houding beïnvloeden hoe je overkomt. Ben jij je bewust van de signalen die je non-verbaal overbrengt/uitstraalt?
  3. Stel vragen.
    Het stellen van vragen toont aan dat je geïnteresseerd bent in wat de ander heeft te zeggen.
    Je kunt 4 soorten vragen stellen: open vragen (wat en hoe), gesloten vragen (o.a. zijn, kunnen, willen, hebben, moeten), specifieke vragen (o.a. wie, waar, wanneer, welke, hoeveel en hoe vaak) of ‘visie/toekomst’ (visionary) vragen (bijv. wat zijn je dromen? Hoe zie jij je leven over 5 jaar?)
  4. Vat het gesprek samen.
    Om zeker te weten dat je goed hebt begrepen wat er is gezegd, kun je terugblikken op het gesprek en dit samenvatten.
    Dit laat zien dat je én hebt geluisterd én dat je checkt of je goed hebt begrepen wat er is besproken.
  5. Bouw aan vertrouwen.
    Wat is vertrouwen voor jou? Hoe bouw je vertrouwen op met vrienden, familie en collega’s?
    Gaat het over doen wat je zegt? Zodat je op die manier aan een relatie werkt gebaseerd op eerlijkheid en duidelijkheid?

Ondernemers en goede communicatie

Zoals hierboven beschreven is goede en effectieve communicatie van belang op zowel je werk als in je privéleven. Tegelijkertijd durf ik te stellen dat juist ondernemers absoluut baat hebben bij goede, krachtige communicatie. Hoe krachtiger en effectiever jouw communicatie als ondernemer, hoe meer klanten. Speciaal voor ondernemers die webinars en masterclasses geven, heb ik de Spreek Je Sterk – Videoanalyse ontwikkeld. Dit is een unieke communicatieanalyse van jouw communicatie tijdens je webinar of masterclass. Je krijgt inzicht in je communicatiestijl, taalgebruik en non-verbale communicatie. Het resultaat is meer invloed, rust en zelfvertrouwen tijdens je webinar of masterclass. Jij doet vol zelfvertrouwen je aanbod, kijkers blijven hangen en je sales gaat omhoog. Dat is de moeite waard om te proberen, toch?

Meer weten over goede communicatie?

Goed communiceren kun je leren. Wil jij efficiënter je werk doen, je relaties verbeteren of beter je grenzen aangeven? Lukt dit je niet alleen en wil je hier hulp bij? Vul dan het contactformulier in. Ik ben benieuwd naar je verhaal. Je hoort zo snel mogelijk van me!

Loes zit achter de laptop en typt blog over goede communicatie
Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? 3 tips.

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? 3 tips.

Jouw taalgebruik bepaalt onbewust hoe jij jezelf ziet. Hoe je de wereld ziet. En hoe anderen jou zien. Jouw woorden bepalen ook hoe jij je voelt. En juist door jouw taalgebruik te versterken, kom jij krachtiger over. Krijg je meer zelfvertrouwen.

5 vragen om je negatieve gedachtes te reframen

5 vragen om je negatieve gedachtes te reframen

Reframing is kijken naar een situatie, gedachte of gevoel vanuit een andere invalshoek. Het reframen of herkaderen van een situatie kan je helpen om patronen te doorbreken. Waardoor jij je gezonder en meer ‘in control’ voelt over je eigen gedachtes.

Het communicatiemodel van Lasswell: uitleg en kritiek

Het communicatiemodel van Lasswell: uitleg en kritiek

Het communicatiemodel van Lasswell is een klassiek zender-ontvanger model. Het model is in 1948 ontwikkeld door de Amerikaanse socioloog en psycholoog Harold Lasswell. En wordt het beschouwd als één van de meest invloedrijke communicatiemodellen.