3 Redenen waarom goede communicatie simpel is

Wat is goede communicatie?

Goede communicatie is eerlijk, simpel en to-the-point is. En wat mij betreft geldt dat voor zowel verbale als geschreven communicatie. En daar is moed voor nodig. Moed om niet alles te willen vertellen wat niets te maken heeft met je boodschap of gesprek. Moed om keuzes te maken. Wat wel en wat niet? Om 1 boodschap te gebruiken in plaats van meerdere boodschappen. Als je dat kunt, dan kun je helder communiceren. Maar dat vinden veel mensen en organisaties eng. We zijn geneigd zoveel mogelijk te zeggen in de beperkte tijd en ruimte die we denken te hebben. Daardoor word je communicatie warrig en boodschap onduidelijk.

Waarom is goede communicatie zo belangrijk?

Nou, dat is simpel: goede communicatie is simpel, brengt mensen samen én kan ze bij elkaar houden. Het zorgt ervoor dat mensen zich gehoord en gezien voelen. Slechte communicatie zorgt voor onduidelijkheid en vervreemd mensen van elkaar. Dit geldt voor relaties, vriendschappen, maar ook voor organisaties en werkomgevingen.

Het Forbes-artikel The Five C’s of Effective Communication, beschrijft wat er met mensen gebeurd als er sprake is van slechte communicatie op de werkvloer: ‘When we don’t feel heard at work, where we usually spend most of our waking hours, we can become incredibly frustrated, judgmental and apt to misinterpret situations way more often. It can lead to breakdowns and unengaged employees or leaders if they don’t feel valued and respected.’ En alhoewel dit voorbeeld werkgerelateerd is, kun je werk ook vervangen door privéleven/partner/vrienden en zo verder. De uitkomst zal hetzelfde zijn. Reden te meer om te blijven werken aan je communicatieskills.

Einstein zei ooit: ‘als je het niet simpel kunt uitleggen, dan begrijp je het niet goed’. Couldn’t agree more met de beste man.

3 Redenen waarom goede communicatie simpel is en jargon onwenselijk:

  1. Door het gebruik van vaktermen sluit je niet-specialisten buiten. Dit zorgt voor onduidelijkheid en roept vragen op.
  2. Je etaleert jouw kennis op zo’n manier, dat er een scheve machtsverhouding ontstaat. Je kijkt (on)bewust neer op mensen zonder dezelfde kennis als jij. En zeg nou niet dat dit niet waar is. Want waarom vind je het anders nodig om te laten zien hoe ingewikkeld je kan praten?
  3. De meeste mensen begrijpen je niet. Dit zegt echter niets over jouw kennis, maar wel over je onvermogen om mensen mee te nemen in je verhaal.

Natuurlijk is je communicatie altijd doelgroepgericht. Als je doelgroep gepromoveerde artsen op een ingewikkeld onderwerp is, dan spreek je hen in hun taal aan. Maar zelfs dan is het de bedoeling dat je communicatie simpel is. Met één boodschap en één doel.

Praten in jargon maakt je niet slim

Het gebruik van vakjargon, lange zinnen en veel boodschappen komt voort uit de onbewuste overtuiging dat je slim bent (of lijkt) als je zo ingewikkeld mogelijk praat. Want simpel = dom en ingewikkeld = slim. Deze associatie wordt snel en onbewust gemaakt, omdat je concepten aan je woorden toekent.

Maar wat als iemand jou om hulp of advies vraagt? Wat gebeurt er dan als je geen rekening houdt met wie tegenover je zit? Je plaatst jezelf dan boven de ander. En je kijkt neer op degene met wie je praat. En voor wat? Zodat jij je even minder onzeker voelt? Want laten we wel wezen: wat heb je aan een gesprek als de ander jou niet begrijpt? Wat heb je aan communicatie als je boodschap niet overkomt? Leuk dat jij de expert bent, maar het schiet zijn doel nogal voorbij.

Hou het simpel, duidelijk en daarmee gelijkwaardig. Dit zorgt voor fijne gesprekken en efficiënte communicatie.

Meer weten over goede communicatie?

Bij Jouw Communicatiebureau kun je terecht voor communicatiecoaching, communicatietraining en communicatieadvies. Ons standpunt is dat goede communicatie simpel, duidelijk en helder is. Goede communicatie brengt mensen samen én kan ze bij elkaar houden. Het zorgt ervoor dat mensen zich gehoord en gezien voelen.

Vind je dit de moeite waard om aan te werken? Of wil je iets vragen? Vul het contactformulier in en ik neem contact met je op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *