3 Redenen waarom goede communicatie simpel is

Goede communicatie en een heldere boodschap komt het best tot zijn recht als deze simpel, helder en to-the-point is. Wat mij betreft, kun je iedere tekst schrijven en schrappen tot de kern overblijft. En daar is moed voor nodig. Moed om dingen weg te laten. Om niet alles te willen vertellen. Om keuzes te maken. Om 1 boodschap te gebruiken in plaats van meerdere boodschappen. Als je dat kunt, dan kun je helder communiceren. Maar dat vinden veel organisaties eng. En datzelfde geldt voor je taalgebruik. Als mens en als organisatie. We zijn geneigd zoveel mogelijk te zeggen in de beperkte tijd en ruimte die we denken te hebben. Daardoor word je boodschap onduidelijk.

Einstein zei ooit: ‘als je het niet simpel kunt uitleggen, dan begrijp je het niet goed’. Couldn’t agree more met de beste man.

3 Redenen waarom goede communicatie simpel is en jargon onwenselijk:

  1. Door het gebruik van vaktermen sluit je niet-specialisten buiten. Dit zorgt voor onduidelijkheid en roept vragen op.
  2. Je etaleert jouw kennis op zo’n manier, dat er een scheve machtsverhouding ontstaat. Je kijkt (on)bewust neer op mensen zonder dezelfde kennis als jij. En zeg nou niet dat dit niet waar is. Want waarom vind je het anders nodig om te laten zien hoe ingewikkeld je kan praten?
  3. De meeste mensen begrijpen je niet. Dit zegt echter niets over jouw kennis, maar wel over je onvermogen om mensen mee te nemen in je verhaal.

Natuurlijk is je communicatie altijd doelgroepgericht. Als je doelgroep gepromoveerde artsen op een ingewikkeld onderwerp is, dan spreek je hen in hun taal aan. Maar zelfs dan is het de bedoeling dat je communicatie simpel is. Met één boodschap en één doel.

Jargon en automatische associaties

Het gebruik van vakjargon, lange zinnen en veel boodschappen komt voort uit de onbewuste overtuiging dat je slim bent (of lijkt) als je zo ingewikkeld mogelijk praat. Want simpel = dom en ingewikkeld = slim. Deze associatie wordt snel en onbewust gemaakt, omdat je concepten aan je woorden toekent.

Maar wat als iemand jou om hulp of advies vraagt? Wat gebeurt er dan als je geen rekening houdt met wie tegenover je zit? Je plaatst jezelf dan boven de ander. En je kijkt neer op degene met wie je praat. En voor wat? Zodat jij je even minder onzeker voelt? Want laten we wel wezen: wat heb je aan een gesprek als de ander jou niet begrijpt? Wat heb je aan communicatie als je boodschap niet overkomt? Leuk dat jij de expert bent, maar het schiet zijn doel nogal voorbij.

Hou het simpel, duidelijk en daarmee gelijkwaardig. Dit zorgt voor fijne gesprekken en efficiënte communicatie.

Wil je meer weten?

Bij Jouw Communicatiebureau kun je terecht voor communicatiecoaching, communicatietraining en communicatieadvies. Ons standpunt is dat goede communicatie simpel, duidelijk en helder is.

Nieuwsgierig? Iets vragen? Plan dan een gratis kennismaking met mij! Ik luister graag naar je! Liever mailen? Vul het contactformulier in en ik neem contact met je op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *