gedachtes over reframen en herkaderen Loes Broen van Jouw Communicatiebureau

BETEKENIS REFRAMING/REFRAMEN

Reframing is kijken naar een situatie, gedachte of gevoel vanuit een andere invalshoek. Het reframen van een situatie of (negatieve) gedachte kan je helpen om patronen te doorbreken. Hierdoor voel jij je gezonder en meer ‘in control’ over je eigen gedachtes. Het doel van reframing is eigenlijk het willen bijsturen van het wereld- of zelfbeeld van iemand. Reframing speelt een grote rol in zowel psychologie als in communicatie. Zowel als therapeut, coach of communicatieadviseur wil je in staat zijn om de frames waarvan mensen gebruikmaken te veranderen wanneer dat wenselijk is. Om effectief te kunnen communiceren, is (leren) reframen noodzakelijk. Ook om je zelfverzekerder te voelen in je persoonlijke communicatie is het reframen van je negatieve of niet helpende gedachtes onmisbaar. In de NLP (neurolinguïstisch programmeren) wordt reframing ook wel herkaderen genoemd.

Reframen en psychologie

Reframen, iets letterlijk in een nieuw kader plaatsen, komt voort uit de positieve psychologie. Deze tak binnen de psychologie bestudeert wat gelukkige mensen onderscheidt van ongelukkige mensen. En wat we van gelukkige mensen kunnen leren. Gelukkige mensen denken positief, hebben meer (zelf)vertrouwen en zijn flexibel in het omgaan met veranderingen. Fijn toch, wie wil dat nou niet?

LEREN COMMUNICEREN DOOR REFRAMEN

Leren reframen begint met te erkennen dat iedereen ervaringen op een eigen manier verwerkt. Dat wat voor jou geldt, hoe jij de wereld ziet, hoe jij iets ervaart, voor mij niet hetzelfde hoeft te zijn. Die erkenning is belangrijk want we hebben nou eenmaal de neiging om niet verder te denken dan onze neus lang is met als reden ‘zo ben ik nu eenmaal’. Om deze overtuiging over jezelf te herkaderen, is het nodig om je denkwijze, het frame dat je over jezelf hebt bedacht te veranderen.

In het geval van de negatieve of alles-of-niets gedachte denken we in extremen. Alles wordt zwart-wit en er is geen grijs gebied meer.

3 Voorbeelden van negatieve of alles-of-niets-gedachtes.

1. Je relatie is stukgelopen: ‘niemand houdt van me: Ik ben ook nooit goed genoeg voor iemand.’
2. Je bent afgewezen voor een baan: ‘ik kan ook niks. Niemand zit op me te wachten.’
3. Je huis is niet opgeruimd: ‘heb ik alweer niet opgeruimd. Ik kan niet eens mijn to-do lijst afmaken. Ik ben altijd zo onproductief.’

Het is belangrijk om dit soort gedachtes te herkennen en te doorzien. Zodat ze ons niet belemmeren in wat we kunnen of willen. Lukt dit je niet, dan kunnen deze gedachtes een negatieve impact hebben op jezelf en op je relaties met anderen. Maar hoe doe je dat je negatieve gedachtes herkaderen? Nou, door onder andere onderstaande 5 vragen aan je zelf te stellen.

5 VRAGEN OM JE NEGATIEVE GEDACHTES TE REFRAMEN.

Herken en benoem je negatieve gedachte. Schrijf deze gedachte op en beantwoord onderstaande vragen.

  1. Hoe groot is de kans dat deze gedachte écht waar is?
  2. Welk bewijs heb ik dat deze gedachte níet waar is?
  3. Wat zou ik tegen een vriend(in) zeggen die deze gedachte heeft?
  4. Helpt deze gedachte mij?
  5. Hoe zou ik me voelen als ik deze gedachte niet geloof?

HET RESULTAAT VAN HET REFRAMEN VAN JE NEGATIEVE GEDACHTES

Door de gedachtes en de antwoorden op te schrijven, creëer je helderheid, inzicht en afstand over datgene wat zich in je hoofd afspeelt. Je daagt je gedachtes uit om een realistischer beeld van de werkelijkheid te maken. Daarom moedig ik je aan deze vragen te beantwoorden als je wel eens last hebt van negatieve of niet helpende gedachtes. Laat me weten of deze oefening je helpt met het reframen van je gedachtes. Ik ben erg benieuwd!

Leren reframen of meer weten hierover?

Vind je het lastig om deze ogenschijnlijke simpele vragen te beantwoorden? En kan je wel wat hulp gebruiken bij het herkennen en in kaart brengen van deze gedachtes? Neem dan vrijblijvend contact met me op! Wil je meer weten over mijn achtergrond, opleidingen of trainingen? Lees dan meer over mij.

PS: Schrijf je in voor de communicatie boost nieuwsbrief (als je dat nog niet hebt gedaan).

Geen zin om te bellen of te mailen, maar heb je wel zoiets van ’toch wel interessant’? Schrijf je dan in voor mijn communicatie boost nieuwsbrief. Je ontvangt dan onregelmatig een mail met tips, tricks en nuttige info die jouw helpen je persoonlijke communicatie in je voordeel te laten werken. Ik ga je niet spammen, je zit nergens aan vast en je kunt je gewoon weer uitschrijven. Hoe dan ook: schrijf je hier even in!

 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Een bericht gedeeld door Loes | Communicatiecoach (@loesbroen)