Leer effectief communiceren met deze 5 skills

Effectief communiceren kun je leren

Wat is communicatie?

Effectief communiceren is een onmisbare skill tegenwoordig. Maar wat is communicatie eigenlijk? Communicatie is een dynamisch proces dat constant in beweging is. De manier waarop je communiceert kan je relaties zowel positief als negatief beïnvloeden. Het is de algemene basis van communicatie gaat uit van een zender, ontvanger en een boodschap. Wie zegt iets, wat wordt gezegd, via welk kanaal de boodschap wordt overgebracht, voor wie is de boodschap bedoeld en welk effect heeft de boodschap. Voor een uitgebreidere uitleg, lees mijn blog over communicatiemodellen.

Wat is effectief communiceren?

Het antwoord op deze vraag bestaat uit een paar dingen. Eigenlijk kan je stellen dat effectief communiceren betekent dat jouw boodschap precies overkomt zoals je die hebt bedoeld. zónder miscommunicatie en zónder dat je gesprekspartner zich onjuist of onprofessioneel behandeld voelt. Effectief communiceren betekent ook dat je in staat bent te luisteren naar anderen. Hen kunt begrijpen. En dat je waar nodig kunt handelen naar wat mensen zeggen.

Communicatie is ook:

  • wat je zegt – de woorden die je gebruikt
  • hoe je iets zegt – je tone of voice
  • waarom je iets zegt – de intentie van je boodschap
  • wanneer je iets zegt – bijvoorbeeld tijdens een discussie, als je iemand onderbreek, aan het begin van de dag enz.
  • wat je niet zegt – soms is wat je niet zegt, krachtiger dan wat je wel zegt
  • je lichaamstaal – je gezichtsuitdrukking, gebaren en houding
    • Zoals je ziet hoeft effectief communiceren niet moeilijk te zijn. Hoe kan het dan dat effectief communiceren lastiger is dan het lijkt? Nou, zoals met zoveel dingen zijn we ons vaak niet bewust van dat waar we de hele dag door mee bezig zijn. Daarnaast verhindert bepaald gedrag effectieve communicatie.

      5 oorzaken die effectief communiceren verhinderen

      1. Veroordelen van / vooroordelen over de ander.
        Als je de ander veroordeelt tijdens een gesprek dan uit zich dat in kritiek. Vaak gebeurt dit onbewust. Maar uitspraken zoals ‘begrijp je dat nou echt niet?’ of minder onschuldige uitspraken zoals ‘begrijp je er nou echt helemaal niets van?’ zijn ook een vorm van een kritiek. Beide reacties zijn ‘normaal’. Ze worden uitgesproken zonder erover na te denken. Maar het zegt wel zeker iets over hoe je denkt over de ander.
      2. Geen aandacht besteden aan de ander.
        Hoe vaak ben je eigenlijk écht aanwezig bij een gesprek? Wanneer heb je voor het laatst écht naar iemand geluisterd? Onze aandacht is versnipperd. We kijken af en toe op onze telefoon. Zijn met onze gedachten bij de to-do lijst die we nog moeten afwerken. Of we onze eigen mening voorkomt dat we horen wat de mening van de ander is.
      3. Het gebruik van jargon.
        Heb je ooit met iemand gesproken die alleen maar jargon gebruikt? Dan snap je vast wat ik bedoel. Het gebruik van jargon leidt af van het gesprek. Het dient alleen om de ander ervan te overtuigen dat je slim bent, veel weet en gehoord wil worden. Het heeft weinig tot niets te maken met gelijkwaardige en effectieve communicatie gericht op wederzijds respect.
      4. Oplossingen en ongevraagd advies geven.
        Persoonlijk zit ik niet te wachten op ongevraagd advies als ik met iemand in gesprek ben. Jij wel?
      5. Zorgen van mensen niet serieus nemen.
        Als je de zorgen van een ander in een gesprek niet wilt horen, of niet serieus neemt dan neem je het gesprek niet serieus. En voelt de spreker zich niet gehoord. Dit zorgt voor miscommunicatie en wrijving.
        1. 5 vaardigheden om effectief te communiceren

          Effectieve communicatie vergt oefening, tijd en geduld. Maar het valt zeker te leren. De volgende 5 vaardigheden kun je leren of doorontwikkelen.

          1. Luister actief.
            Voor de hand liggend, maar toch vaak lastig: actief luisteren. Dit doe je o.a. door 2 keer zoveel te luisteren als te praten, door opmerkzaam en geïnteresseerd te zijn in de ander en door te bespreken wat je hebt gehoord.
          2. Let op je non-verbale communicatie
            Je tone of voice, oogcontact, gezichtsuitdrukking en houding beïnvloeden hoe je overkomt. Ben jij je bewust van de signalen die je non-verbaal overbrengt/uitstraalt?
          3. Stel vragen.
            Het stellen van vragen toont aan dat je geïnteresseerd bent in wat de ander heeft te zeggen.
            Je kunt 4 soorten vragen stellen: open vragen (wat en hoe), gesloten vragen (o.a. zijn, kunnen, willen, hebben, moeten), specifieke vragen (o.a. wie, waar, wanneer, welke, hoeveel en hoe vaak) of ‘visie/toekomst’ (visionary) vragen (bijv. wat zijn je dromen? Hoe zie jij je leven over 5 jaar?)
          4. Vat het gesprek samen.
            Om zeker te weten dat je goed hebt begrepen wat er is gezegd, kun je terugblikken op het gesprek en dit samenvatten.
            Dit laat zien dat je én hebt geluisterd én dat je checkt of je goed hebt begrepen wat er is besproken.
          5. Bouw aan vertrouwen.
            Wat is vertrouwen voor jou? Hoe bouw je vertrouwen op met vrienden, familie en collega’s?
            Gaat het over doen wat je zegt? Zodat je op die manier aan een relatie werkt gebaseerd op eerlijkheid en duidelijkheid?

          Meer weten over effectief communiceren?

          Wil jij efficiënter je werk doen, je relaties verbeteren of met jezelf krachtiger neerzetten in je organisatie? Vul dan het contactformulier in. Je hoort zo snel mogelijk van me!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *