5 vragen om je alles-of-niets gedachtes te reframen.

Wat is reframing eigenlijk?

Reframing is kijken naar een situatie, gedachte of gevoel vanuit een andere invalshoek. Het reframen van een situatie kan je helpen om patronen te doorbreken. Waardoor jij je gezonder en meer ‘in control’ voelt over je eigen gedachtes. Het doel van reframing is eigenlijk het willen bijsturen van het wereld- of zelfbeeld van iemand.

Reframing speelt een grote rol in zowel psychologie als in communicatie. Zowel als therapeut, coach of communicatieadviseur wil je in staat zijn om de frames waarvan mensen gebruikmaken te shiften wanneer dat wenselijk is. Om effectief te kunnen communiceren, is (leren) reframen noodzakelijk. In de NLP (neurolinguïstisch programmeren) wordt reframing ook wel herkaderen genoemd.

Leren communiceren door te reframen

Leren reframen begint met te erkennen dat iedereen ervaringen op een eigen manier verwerkt. Dat wat voor jou geldt, hoe jij de wereld ziet, hoe jij iets ervaart, niet op die manier voor mij hoeft te gelden. Die erkenning is belangrijk want we hebben nou eenmaal de neiging om niet verder te denken dan onze neus lang is met als reden ‘zo ben ik nu eenmaal’. Om deze overtuiging over jezelf te herkaderen, is het nodig om je denkwijze, het frame dat je over jezelf hebt bedacht te reframen.

In het geval van de alles-of-niets gedachte denken we in extremen. Alles wordt zwart-wit en er is geen grijs gebied meer.

3 Voorbeelden van een alles-of-niets-gedachte.

  1. Je relatie is stukgelopen: niemand houdt van me: Ik ben ook nooit goed genoeg voor iemand.
  2. Je bent afgewezen voor een baan: ik kan ook niks. Niemand zit op me te wachten.
  3. Je huis is niet opgeruimd: heb ik alweer niet opgeruimd. Ik kan niet eens mijn to-do lijst afmaken. Ik ben altijd zo onproductief.

Het is belangrijk om dit soort gedachtes te herkennen en te doorzien. Zodat ze ons niet belemmeren in wat we kunnen of willen. Lukt dit je niet, dan kunnen deze gedachtes een negatieve impact hebben op jezelf en op je relaties met anderen.

5 Vragen om je alles-of-niets-gedachtes te reframen.

Herken en benoem je alles-of-niets-gedachte. Schrijf deze gedachte op en beantwoord onderstaande vragen.

  1. Hoe groot is de kans dat deze gedachte écht waar is?
  2. Welk bewijs heb ik dat deze gedachte níet waar is?
  3. Wat zou ik tegen een vriend(in) zeggen die deze gedachte heeft?
  4. Helpt deze gedachte mij?
  5. Hoe zou ik me voelen als ik deze gedachte niet geloof?

Door de gedachte en de antwoorden op te schrijven, creëer je helderheid, inzicht en afstand over datgene wat zich in je hoofd afspeelt. Daarom moedig ik je aan deze vragen te beantwoorden als je wel eens last hebt ban alles-of-niets gedachtes. Laat me weten of het helpt je gedachtes te reframen!

Leren reframen of meer weten hierover?

Vind je het lastig om deze ogenschijnlijke simpele vragen te beantwoorden? En kan je wel wat hulp gebruiken bij het herkennen en in kaart brengen van deze gedachtes? Neem dan vrijblijvend contact met me op! Wil je meer weten over mijn achtergrond, opleidingen of trainingen? Lees dan meer over mij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *