4 Communicatiestijlen: wat zeggen ze over jou?

Wat is een communicatiestijl?

Heel simpel gezegd is een communicatiestijl jouw manier van communiceren. Hoe je dat doet bepaalt hoe anderen jou zien en beoordelen. Dat betekent dat jouw manier van communiceren invloed heeft op de manier waarop anderen op jou reageren. Goed nieuws! Je kunt daar zelf dus iets aan doen. We ontwikkelen namelijk al jong een communicatiestijl doordat we zien hoe onze ouders op elkaar reageren. Net zoals broers, zussen en vrienden, etc. Maar over welke communicatiestijlen heb ik het eigenlijk?

Er zijn 4 communicatiestijlen, namelijk:

  1. De expressieve stijl
  2. De beschouwende stijl
  3. De directieve stijl
  4. De vriendelijke stijl

De 4 communicatiestijlen kort uitgelegd.

  1. De expressieve communicatiestijl
    Mensen met een expressieve communicatiestijl; ook wel motiverende communicatiestijl genoemd zijn spontaan en aanwezig. Druk kan je ze ook noemen. Ze hebben hun hart op de tong en zitten vol ideeën. Rustig analyseren is niet aan hen besteed. Generaliseren daarentegen, gaat hen makkelijk af. Mensen met een expressieve communicatiestijl zijn makkelijk enthousiast én kunnen anderen ook makkelijk enthousiasmeren. Ze zijn in de regel beter in iets op gang brengen dan in iets afronden. Ze kunnen emotioneel reageren. En zijn niet bang om hun emoties te tonen.Mensen met een expressieve communicatiestijl staan graag op de voorgrond, zijn vermakelijk gezelschap, sociaal, vriendelijk, levendig en persoonlijk. Ze staan nooit met hun mond vol met tanden. En omdat ze zich makkelijk laten horen, hebben ze in teams vaak invloed op de besluiten die worden genomen. In hun werk willen motivators erkenning. Ze raken gemotiveerd door goedkeuring en komen het best tot hun recht in een omgeving met structuur. Juist omdat structuur en planmatigheid van nature niet hun aandacht heeft.
  2. Een beschouwende communicatiestijl
    Deze communicatiestijl wordt ook wel de analytische communicatiestijl genoemd. Mensen met deze stijl zijn bedachtzaam en rustig. Ze kunnen aarzelend overkomen omdat ze beslissingen maken na lang wikken en wegen. Mensen met deze communicatiestijl zijn vaak gericht op details. Beslissingen nemen is lastig.In de communicatie blijven analytici meestal op de achtergrond. Zij worden soms makkelijk ‘buitenspel’ gezet door mensen met een expressieve of directieve communicatiestijl. Door hun uitstraling roepen analytici ze vaak een gevoel van betrouwbaarheid en rust op. Tegelijkertijd kan het ook zo zijn dat anderen niet goed weten wat ze aan hun beschouwende/analytische collega hebben. Juist omdat ze zich niet snel uiten. Omdat mensen met een beschouwende communicatiestijl in de regel op de achtergrond blijven, hebben ze in een team vaak minder invloed. Maar als ze de ruimte nemen om hun mening te geven, dan is dit zorgvuldig onderbouwd en kan hun invloed op de besluitvorming op dat moment groot zijn.
  3. De directieve stijl
    Ook wel eens de regisserende communicatiestijl genoemd zegt het al: mensen met deze stijl kunnen dwingen, bot en autoritair overkomen. Mensen met deze stijl worden vaak gezien als onafhankelijk, ambitieus en resultaatgericht. Mensen met een directie communicatiestijl nemen van nature de leiding op zich en zijn iet bang anderen te confronteren met hun houding. Besluiten nemen ze makkelijk en snel. Want waarom zou je eindeloos ergens over door blijven praten?In hun communicatie staan regisseurs graag op de voorgrond. Doordat ze voornamelijk taakgericht werken, is het voor hen lastig om hun emoties te laten zien. Ze hebben en nemen graag de leiding over hun eigen werk en leven. Hierdoor hebben ze vaal hoge verwachtingen van hun collega’s of partner en kunnen daardoor veeleisend en ongeduldig overkomen. Als deze regisseurs hun verwachtingen bij kunnen stellen en als ze leren om goed (of) beter te luisteren dan kunnen ze goede leiders zijn.
  4. De vriendelijke stijl
    Mensen met een vriendelijke of zorgende communicatiestijl zijn, net als mensen met een beschouwende stijl in de regel rustig en wat meer op de achtergrond. Zij worden vaak als warm en aardig ervaren. En door anderen als ‘soft’. Er moet wel heel wat gebeuren wil je ruzie krijgen met iemand met een zorgende communicatiestijl. Vriendelijke mensen zijn gevoelig voor de sfeer in hun omgeving. Ze vinden harmonie met anderen belangrijk. Ze zijn vaak conflict vermijdend. Daardoor vinden ze het lastig om ‘nee’ te zeggen. En is de kans groot dat ze over hun grenzen heen gaan.Ze zijn goede luisteraars die er de tijd voor nemen mensen op hun gemak te stellen en te ondersteunen. Ze zijn dienstbaar ingesteld. Zowel in hun werk als in hun relatie.

Meer weten over jouw communicatiestijl?

Ik kan je helpen! Hoe mooi zou het zijn als je vanuit assertiviteit kan communiceren? Met respect voor jezelf. En voor de ander. Vanuit jouw eigen ik. En binnen jouw grenzen? Er valt zoveel over jou te ontdekken in wat je zegt en hoe je dat doet. Mijn Praat Je Krachtig Pakket is een coachingstraject dat zich richt op jouw taalgebruik en non-verbale communicatie. Door inzicht te krijgen in wat je echt zegt, kun je op een praktische en laagdrempelig manier jouw communicatiestijl onder de loep nemen. En die kennis in je voordeel gebruiken.

Kennismaken?

Eerst kennismaken? Tuurlijk! Vul het contactformulier in. Je hoort zo snel mogelijk van me!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *