Loes leest blog over welke 4 communicatiestijlen er zijn

WAT IS EEN COMMUNICATIESTIJL?

Betekenis communicatiestijl

Heel simpel gezegd is een communicatiestijl jouw manier van communiceren. Hoe je dat doet bepaalt hoe anderen jou zien en beoordelen. Dat betekent dat jouw manier van communiceren invloed heeft op de manier waarop anderen op jou reageren. Goed nieuws! Je kunt daar zelf dus iets aan doen. We ontwikkelen namelijk al jong een communicatiestijl doordat we zien hoe onze ouders op elkaar reageren. Net zoals broers, zussen en vrienden, etc. Maar over welke communicatiestijlen heb ik het eigenlijk?

ER ZIJN 4 COMMUNICATIESTIJLEN, NAMELIJK:

  1. De expressieve stijl
  2. De beschouwende stijl
  3. De directieve stijl
  4. De vriendelijke stijl

DE 4 COMMUNICATIESTIJLEN KORT UITGELEGD.

  1. De expressieve communicatiestijl
    Mensen met een expressieve communicatiestijl; ook wel motiverende communicatiestijl genoemd zijn spontaan en aanwezig. Druk kan je ze ook noemen. Ze hebben hun hart op de tong en zitten vol ideeën. Rustig analyseren is niet aan hen besteed. Generaliseren daarentegen, gaat hen makkelijk af. Mensen met een expressieve communicatiestijl zijn makkelijk enthousiast én kunnen anderen ook makkelijk enthousiasmeren. Ze zijn in de regel beter in iets op gang brengen dan in iets afronden. Ze kunnen emotioneel reageren. En zijn niet bang om hun emoties te tonen. Mensen met een expressieve communicatiestijl staan graag op de voorgrond, zijn vermakelijk gezelschap, sociaal, vriendelijk, levendig en persoonlijk. Ze staan nooit met hun mond vol met tanden. En omdat ze zich makkelijk laten horen, hebben ze in teams vaak invloed op de besluiten die worden genomen. In hun werk willen motivators erkenning. Ze raken gemotiveerd door goedkeuring en komen het best tot hun recht in een omgeving met structuur. Juist omdat structuur en planmatigheid van nature niet hun aandacht heeft.
  2. Een beschouwende communicatiestijl
    Deze communicatiestijl wordt ook wel de analytische communicatiestijl genoemd. Mensen met deze stijl zijn bedachtzaam en rustig. Ze kunnen aarzelend overkomen omdat ze beslissingen maken na lang wikken en wegen. Mensen met deze communicatiestijl zijn vaak gericht op details. Beslissingen nemen is lastig. In de communicatie blijven analytici meestal op de achtergrond. Zij worden soms makkelijk ‘buitenspel’ gezet door mensen met een expressieve of directieve communicatiestijl. Door hun uitstraling roepen analytici ze vaak een gevoel van betrouwbaarheid en rust op. Tegelijkertijd kan het ook zo zijn dat anderen niet goed weten wat ze aan hun beschouwende/analytische collega hebben. Juist omdat ze zich niet snel uiten. Omdat mensen met een beschouwende communicatiestijl in de regel op de achtergrond blijven, hebben ze in een team vaak minder invloed. Maar als ze de ruimte nemen om hun mening te geven, dan is dit zorgvuldig onderbouwd en kan hun invloed op de besluitvorming op dat moment groot zijn.
  3. De directieve stijl
    Ook wel eens de regisserende communicatiestijl genoemd zegt het al: mensen met deze stijl kunnen dwingen, bot en autoritair overkomen. Mensen met deze stijl worden vaak gezien als onafhankelijk, ambitieus en resultaatgericht. Mensen met een directieve communicatiestijl nemen van nature de leiding op zich en zijn iet bang anderen te confronteren met hun houding. Besluiten nemen ze makkelijk en snel. Want waarom zou je eindeloos ergens over door blijven praten? In hun communicatie staan regisseurs graag op de voorgrond. Doordat ze voornamelijk taakgericht werken, is het voor hen lastig om hun emoties te laten zien. Ze hebben en nemen graag de leiding over hun eigen werk en leven. Hierdoor hebben ze vaal hoge verwachtingen van hun collega’s of partner en kunnen daardoor veeleisend en ongeduldig overkomen. Als deze regisseurs hun verwachtingen bij kunnen stellen en als ze leren om goed (of) beter te luisteren dan kunnen ze goede leiders zijn.
  4. De vriendelijke stijl
    Mensen met een vriendelijke of zorgende communicatiestijl zijn, net als mensen met een beschouwende stijl in de regel rustig en wat meer op de achtergrond. Zij worden vaak als warm en aardig ervaren. En door anderen als ‘soft’. Er moet wel heel wat gebeuren wil je ruzie krijgen met iemand met een zorgende communicatiestijl. Vriendelijke mensen zijn gevoelig voor de sfeer in hun omgeving. Ze vinden harmonie met anderen belangrijk. Ze zijn vaak conflict vermijdend. Daardoor vinden ze het lastig om ‘nee’ te zeggen. En is de kans groot dat ze over hun grenzen heen gaan. Ze zijn goede luisteraars die er de tijd voor nemen mensen op hun gemak te stellen en te ondersteunen. Ze zijn dienstbaar ingesteld. Zowel in hun werk als in hun relatie.

Zoals je ziet zijn er 4 verschillende communicatiestijlen. Herken jij je in een van deze stijlen? Ik ben benieuwd!

Een andere uitleg van communicatiestijlen is dat de 4 stijlen bestaan uit:

  1. passieve stijl
  2. agressieve stijl
  3. passief-agressieve stijl en de
  4. assertieve stijl

Soms wordt er ook nog een vijfde stijl genoemd; de manipulatieve stijl.

Extra uitleg over de communicatiestijlen

  1. de passieve communicatiestijl
    Mensen die op een passieve manier praten hebben moeite om zich te uiten en hun grenzen aan te geven. Juist doordat ze niet goed hun gedachtes en emoties onder woorden kunnen/durven te brengen, ontstaat er regelmatig miscommunicatie. Em boosheid zich bijvoorbeeld opbouwen totdat iemand ontploft. Iemand die passief communiceert/praat herken je aan het volgende:
    • moeite met grenzen aangeven
    • moeite met nee zeggen
    • moeite om oogcontact te maken
    • ‘slechte’ houding.
      Bij passief taalgebruik kun je denken aan:
      • ‘Ach, het maakt ook allemaal niet zoveel uit.’
      • ‘Ik wil niemand voor het hoofd stoten.’
      • ‘Ik weet niet of het handig is maar…’
  2. de agressieve communicatiestijl
    Mensen met een agressieve communicatiestijl domineren vaak het gesprek. Dit geldt voor zowel thuis als op het werk. Ze praten veel in de gebiedende en luisteren slecht of niet aar anderen. Het gaat bij alleen om ‘ikkeikkeikke’. Iemand die agressief communiceert/praat herken je aan het volgende:
    • Slecht luisteren
    • Anderen onderbreken
    • Veeleisend en controlerend
    • Weinig zelfreflectie en vooral bezig met vingerwijzen
    • Veel staren en fronzen
    • Bekritiseren en intimideren.
      Bij agressief taalgebruik kun je denken aan:
      • ‘Ik heb gelijk, jij niet’
      • ‘Gewoon, omdat ik dat zeg.’
      • ‘Ik doe het altijd zo, dus.’
      • ‘Jij hebt hier niets te zeggen.’
  3. passief-agressieve stijl
    Passief-agressieve communicatie lijkt op het eerste gezicht passief, maar daaronder ligt een verscholen gevoel van rancune. Dit uit zich op een indirecte, subtiele manier. Passief-agressieve communicatie herken je aan het volgende:
    • Wat iemand zegt, komt niet overeen met wat men doet
    • Sarcasme en cynisme
    • Woorden komen niet overeen met de gezichtsuitdrukking
    • Moeite met het erkennen en herkennen van emoties.
      Bij passief-agressief taalgebruik kun je denken aan:
      • ‘Het zal wel.’
      • ‘Het was maar een grapje hoor.’ Nadat iemand beledigd is geworden.
  4. de assertieve communicatiestijl
    Last but not least: de assertieve stijl. Assertieve communicatie is een effectieve en gezonde manier om jezelf te uiten. Het moedigt een open, eerlijke dialoog aan, waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften van anderen. Assertieve communicatie herken je aan het volgende:
    • Iemand maakt oogcontact
    • Moedigt gesprekken aan waar iedereen de kans krijgt om iets te zeggen
    • Men praat vanuit de ‘IK’. Bijv. Ik voel me niet serieus genomen als je te laat komt.
    • Men kan nee zeggen en grenzen aangeven
    • Verlangens en behoeftes worden aangegeven met vertrouwen.
      Assertief taalgebruik kun je herkennen aan zinnen zoals: ‘
      • Ik wil graag even aangeven wat ik nodig om deze opdracht uit te kunnen voeren’
      • ‘Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen geluk’
      • ‘Ik heb op dit moment geen tijd en zal er morgen naar kijken’

Meer weten over communicatiestijlen?

Ik kan je helpen! Hoe mooi zou het zijn als je vanuit assertiviteit kan communiceren? Met respect voor jezelf. En voor de ander. Vanuit jouw eigen ik. En binnen jouw grenzen? Er valt zoveel over jou te ontdekken in wat je zegt en hoe je dat doet. Door inzicht te krijgen in wat je echt zegt, kun je op een praktische en laagdrempelige manier jouw communicatiestijl onder de loep nemen én die kennis in je voordeel gebruiken. Plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek met me in als je iets met me wilt bespreken! Liever mailen? Geen probleem, stuur me vooral een bericht.

PS: Schrijf je in voor de communicatie boost nieuwsbrief (als je dat nog niet hebt gedaan).

Geen zin om te bellen of te mailen, maar heb je wel zoiets van ’toch wel interessant’? Schrijf je dan in voor mijn communicatie boost nieuwsbrief. Je ontvangt dan onregelmatig een mail met tips, tricks en nuttige info die jouw helpen je persoonlijke communicatie in je voordeel te laten werken. Ik ga je niet spammen, je zit nergens aan vast en je kunt je gewoon weer uitschrijven. Hoe dan ook: schrijf je hier even in!

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Loes | Communicatiecoach (@loesbroen)