4 Communicatiestijlen en wat zij zeggen over jou

Wat is jouw communicatiestijl?

Door jouw taalgebruik en communicatiestijl onder de loep te nemen, kom je erachter wat jouw blinde vlekken zijn. Wat we zeggen, hoe we reageren doen we meestal onbewust. We ontwikkelen al jong een communicatiestijl. We zien hoe onze ouders op elkaar reageren. Broers, zussen en vrienden.

Er zijn 4 communicatiestijlen, namelijk:

  1. Passieve communicatie
  2. Agressieve communicatie
  3. Passief-agressieve communicatie
  4. Assertieve communicatie

Ik neem deze 4 stijlen even kort met je door.

1. De passieve communicatiestijl
Misschien heb je wel meegekregen dat je vooral niet teveel moet willen. Dat je niet te zichtbaar moet zijn. Stel je voor dat je gekwetst wordt. Grote kans dat jouw communicatiestijl passief is en je woorden onzeker. Passieve communicatie draait om het vermijden van conflicten. Bijvoorbeeld omdat je bang bent om voor jezelf op te komen. Je durft geen ‘nee’ te zeggen. Je zoekt naar een compromis om de ander tevreden te houden. En je zet je eigen belangen daarbij opzij. Dit leidt ertoe dat de ander jou nooit echt zal begrijpen. Maar dat is niet gek. Want hoe kan iemand jou begrijpen als jij niet laat zien wie je bent? Als jij niet uitspreekt? Als jij je grenzen niet aangeeft?

Het resultaat van (teveel) passieve communicatie is dat je uit het oog verliest wie jij bent. Wat jij wilt. Wat voor jou belangrijk is.

2. Een agressieve communicatiestijl
Het tegenovergestelde kan ook het geval zijn. Misschien heb je geleerd om op een negatieve manier aandacht te vragen. Moest je vechten voor een plek. Voelde jij je sterk als je beter was dan een ander. Grote kans dat je communicatiestijl de agressieve versie is. En dat terwijl je weet dat op deze manier praten, niet de meest constructieve manier is om een gesprek te voeren.

Waarom doen we dat dan toch? Nou, zoals met alles, vanwege verschillende redenen. Je voelt je niet geweldig en laat je emoties de overhand nemen. Je voelt je op de een of andere manier bedreigd door de ander. Je hebt deze manier van omgaan met elkaar als kind mee gekregen. Je weet niet beter. En je vindt het wel prima zo. Jammer genoeg werkt deze benadering op de lange duur in je nadeel. Je relaties worden op een negatieve manier beïnvloed. Het lukt je niet meer om vanuit je gevoel te praten.

3. Passief-agressieve stijl
Deze communicatiestijl zegt het al zelf: het is een combinatie van de eerste twee stijlen. Met deze stijl probeer je je zin te krijgen maar tegelijkertijd je verantwoordelijkheid te ontlopen. Je uit lekker overal je ontevredenheid maar doet er verder niets mee. Een voorbeeld van passief-agressieve communicatie is roddelen over anderen. Sarcasme is een andere voorbeeld. Bij beide voorbeelden wordt iemand ondermijnd en wordt er geen verantwoordelijkheid genomen.

Als je op deze manier met mensen communiceert, dan weet je dat dat niet eerlijk is. Uiteindelijk wordt niemand er beter van. De ander niet (want niemand wil op deze manier benaderd worden) en jijzelf ook niet. Want dat schuldgevoel gaat niet zomaar weg.

4. Een gezonde assertieve manier van communiceren
Assertieve communicatie daarentegen is goed voor jezelf en goed voor de ander. Het is direct en met respect.
Je geeft je grenzen aan op een rustige manier. En je geeft de ander de mogelijkheid om te reageren. Dit zorgt voor duidelijkheid en begrip. En is goed voor je relaties met anderen.

Hoe mooi zou het zijn als je vanuit assertiviteit kan communiceren? Met respect voor jezelf. En voor de ander. Vanuit jouw eigen ik. En binnen jouw grenzen?

Wat doe je als je weet wat jouw communicatiestijl is?

Tja, dat is aan jou. Je kunt zelf aan de slag met de punten waar je tegenaan loopt. Online is veel te vinden. Maar ik kan je ook helpen. Er valt zoveel over jou te ontdekken in wat je zegt en hoe je dat doet. Mijn Praat Je Krachtig Pakket is een coachingstraject dat zich richt op jouw taalgebruik en non-verbale communicatie. Door inzicht te krijgen in wat je echt zegt, kun je op een praktische en laagdrempelig manier jouw communicatie onder de loep nemen. En die in je voordeel gebruiken.

Eerst kennismaken? Tuurlijk! Plan vooral een afspraak met me in! Liever mailen? Vul dan het contactformulier in.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *